AG

PRESS RELEASE

For immediate release - November 3, 2011 - Contact: Helmut Koszuszeck

Pour diffusion immédiate - 3 novembre, 2011 - Contact : Helmut Koszuszeck

A victory for copyright, satellite’s “ bouquets” operators subjected to additional specific licensing

Victoire pour le droit d’auteur, les opérateurs de bouquets satellites soumis à des licences spécifiques supplémentaires

In a verdict rendered on October 14, 2011 the Court of Justice of the European Union has clearly decided in favor of the protection of film right holders and ruled that both the originating TV broadcasting organization and the satellite package provider need to obtain separate authorizations from the right holders for the communication to the public of their works.

This lawsuit before the Brussels’ Court of Appeal opposed AGICOA Belgium, a collective rights management organizations representing the interests of film right holders, and Airfield NV, a satellite TV package provider that offers to its subscriber TV channels under the label of “TV Vlaanderen” and TV Sat in Belgium. Airfield had defended the view that it was providing merely technical services to the TV broadcasting organizations whose TV channels it distributed to the public and that therefore, it needed no authorization from the holders of the rights in the works contained in the TV channels.

The ECJ dismissed Airfield’s argument. By contrast, the Court pointed out that Airfield made its own business out of the TV distribution of the TV channels: Airfield’s subscribers had to pay a subscription in order to have access to TV channels offered by Airfield. Following the principle that right holders shall benefit from the economic proceeds that third parties make of exploitation of their copyright protected works the court ruled that not only the originating television broadcasting organizations but also the satellite package provider had to obtain an authorization from the film right holders.

The ruling of the European Court of Justice dealing with a satellite TV package provider which will be submitted to the Brussels’ Court of Appeal is hoped to substantially improve the protection of film right holders against the use of their film through any other TV distribution platform. While one should not jump to premature conclusions it might have become more difficult notably for cable TV distribution platform to defend the position that they would have no responsibility under copyright: like Airfield also cable TV distribution platforms make money out of the protected works contained in the TV channels by distributing them - against a subscription fee - to their subscribers.

With this clear economic approach the European Court of Justice has impressively confirmed the paramount role of copyright to protect creators and the creative industry.

***********************************
AGICOA is an international, not-for-profit organization established thirty years ago to track and distribute royalties on retransmission of the products of independent producers.

AGICOA represents clients worldwide. We operate under the terms of audiovisual copyright law established by the Berne Convention and the provisions of the Cable and Satellite Directive. Since 2000, we have collected and distributed over half a billion euros of royalty payments on a portfolio of more than a million audiovisual products.

*********************************** E N D ********

For additional information on AGICOA http://www.agicoa.org

Dans un verdict rendu le 14 octobre 2011, la Cour de justice de l'Union européenne a clairement tranché en faveur de la protection des ayants droits du film en statuant que l'organisme de radiodiffusion TV d'origine ainsi que le fournisseur de bouquet satellite devaient chacun obtenir des autorisations des ayants droit en vue de la communication au public de leurs œuvres.

Ce procès devant le tribunal d'appel de Bruxelles opposait AGICOA Belgique - une organisation collective de gestion des droits représentant les intérêts des ayants droit du film - et Airfield NV - un fournisseur de bouquet satellite - qui propose à ses abonnés des chaînes de télévision sous la marque «TV Vlaanderen» et «TV Sat» en Belgique. Airfield prônait l'idée que sa prestation vis-à-vis les télédiffuseurs était purement technique et se limitait à distribuer leurs chaînes au public et que de fait, cette prestation ne nécessitait pas l’autorisation des ayants droit des œuvres contenues dans les programmes des chaînes.

La Cour de justice de l'Union européenne a rejeté l'argument de Airfield. La Cour a même souligné que Airfield a tiré profit de cette distribution de chaînes télé : en effet les abonnés d’Airfield devaient payer un abonnement pour accéder aux chaînes fournies par Airfield. Suivant le principe que les ayants droit doivent bénéficier du produit que les tiers font de l'exploitation de leurs œuvres soumises au droit d’auteur, la Cour a jugé que non seulement l'organisme de radiodiffusion TV d'origine mais également le fournisseur de bouquet satellite auraient dû obtenir une autorisation des ayants droit.

Cette décision de la Cour européenne de justice vis-à-vis un fournisseur de bouquet satellite, qui sera soumise à la Cour d'appel de Bruxelles, devrait sensiblement améliorer la protection des ayants droit contre l'utilisation de leur film à travers toutes formes de plateformes de distribution télévisuelle. Sans faire de conclusions hâtives, il semble qu’il soit dorénavant devenu beaucoup plus difficile - notamment pour les câblo-opérateurs - de défendre l’idée qu’ils n’ont aucune responsabilité eu égard au droit d’auteur. Tout comme Airfield, les câblo-opérateurs tirent un profit financier de l’utilisation d’œuvres protégées distribuées contre un abonnement payant à leurs abonnés.

Sur la base de cette approche économique claire, la Cour européenne de justice a confirmé de manière magistrale le rôle primordial du droit d'auteur pour protéger les créateurs et l'industrie artistique.

***********************************
L'AGICOA une organisation internationale à but non lucratif spécialement créée il y a trente ans pour percevoir et redistribuer aux producteurs indépendants les royalties issues de la retransmission de leurs œuvres.

L'AGICOA représente des clients dans le monde entier. Notre cadre légal est défini par la Convention de Berne et les dispositions de la Directive européenne sur le Câble et le Satellite. Depuis 2000, nous avons perçu puis redistribué plus d'un demi-milliard d'euros en royalties et géré un portefeuille supérieur à un million d'œuvres audiovisuelles.

*********************************** F I N ********

Pour plus d’information au sujet de l’AGICOA http://www.agicoa.org

If this e-mail does not appear correctly click here